Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF USING BALLAST PUMPING TO PREVENT DAMAGE TO THE SHIP’S HULL IN ICE CONDITIONS

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-3-316-324

Abstract

The subject of the study is ice navigation, which is always accompanied by significant difficulties and dangers for the ship, its passengers and crew. The most dangerous situation that occurs if at a certain stage of navigation in ice conditions, the ice begins to move, leading to compression of the ice channel, where the ship is located, is considered. In this case, the pressure forces from the ice floes compressing the channel are applied to the vessel hull. These forces, which clamp the ship in the conditions of the ice channel, hinder its movement, contribute to the destruction of the ship hull, create a vacuum and lead to the possible death of the ship, its passengers and crew. The use of ballast pumping to prevent clamping the vessel when the ice channel is compressed by boatmasters navigating in ice conditions is investigated. It is noted that the ballast pumping allows you to deal with the “clamping” of the hull by ice to carry out movement in conditions of the ice channel compression. The advantage of its application is the independence of this procedure from other measures related to the vessel movement and the release from the ice captivity, i. e. to the vessel operation. It can be carried out together with the work of the ship’s propulsion system, establishment of ice anchors, washing the hull, etc. Other advantages can be found in ballast transfer operations that can prevent damage to the ship’s hull in the conditions of the ice channel compression. At present, the lack of a scientifically based assessment of the efficiency of ballast pumping does not allow us to determine the possibilities and advantages of these measures for a wider range of tasks in order to ensure the safety and security of ship movement in the ice conditions, especially when the ice channel is compressed. The application of a scientifically based analysis and evaluation of the ballast pumping efficiency in the ice navigation conditions is proposed in the paper. This will expand the list of vessels types that may be offered to use this method to avoid damages and their dangerous consequences when navigating in the ice conditions.

About the Authors

A. A. Ershov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


P. I. Petukhov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


References

1. Некрасов С. Н. Навигационные риски буксировки судна в стесненных навигационных условиях / С. Н. Некрасов, К. И. Ефимов, Д. В. Трененков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2014. - № 6 (28). - С. 13-19.

2. Ершов А. А. Рекомендации по маневрированию судна в ледовых условиях/ А. А. Ершов, С. Ю. Развозов, П. И. Петухов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 5 (39). - C. 20-29. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-5-20-29.

3. Ершов А. А. Рекомендации по спрямлению судна при аварии в ледовых условиях/ А. А. Ершов, П. И. Петухов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 6 (40). - C. 34-42. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-6-34-42.

4. Ершов А. А. Рекомендации по действия в чрезвычайных ситуациях в ледовых условиях плавания/ А. А. Ершов, П. И. Петухов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 1. - С. 17-26. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-1-17-26.

5. Ершов А. А. Некоторые аварии и катастрофы отечественных и иностранных судов: монография / А. А. Ершов, В. И. Никольский. - СПб.: ГУМРФ им. адм. С. О. Макарова, 2013. - 196 с.

6. Шурпяк В. К. Полярный кодекс ИМО. Предварительный анализ первой части (Требования по безопасности) / В. К. Шурпяк // Научно-технический сборник Российского морского регистра судоходства. - 2015. - № 38-39. - С. 8-17.

7. Работа ледокола при проводке каравана судов во льдах [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://flot.com/publications/books/shelf/specialcases/35.htm (дата обращения: 01.03.2021).

8. Агеев А. Принцип работы ледокола: как он ломает лед [Электронный ресурс] / А. Агеев. - Режим доступа: https://glavpaluba.ru/shipbuilding/1100-princip-raboty-ledokola (дата обращения: 01.03.2021).

9. Шацбергер Э. М. Тактика плавания во льдах [Электронный ресурс] / Э. М. Шацбергер. - Режим доступа: http://csef.ru/ru/politica-i-geopolitica/510/taktika-plavaniya-vo-ldah-prodolzhenie-8131 (дата обращения: 01.03.2021).

10. Плавание во льдах под проводкой ледокола [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://studopedia.su/1_41385_plavanie-vo-ldah-pod-provodkoy-ledokola.html (дата обращения: 01.03.2021).

11. Калинина Н. В. Влияние пневмо-омывающего устройства на ходкость ледоколов / Н. В. Калинина // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 1-1. - С. 308.

12. Gao G. X. Breaking the Ice: Navigation in the Arctic / G. X. Gao, L. Heng, T. Walter, P. Enge // Global Navigation Satellite Systems: Report of a Joint Workshop of the National Academy of Engineering and the Chinese Academy of Engineering. - National Academies Press, 2012. - Pp. 229-238.


Review

For citations:


Ershov A.A., Petukhov P.I. EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF USING BALLAST PUMPING TO PREVENT DAMAGE TO THE SHIP’S HULL IN ICE CONDITIONS. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2021;13(3):316-324. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-3-316-324

Views: 181


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)