Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

RESEARCH OF TRAFFIC ROUTES OF THE LARGE-TONNAGE VESSELS IN THE EASTERN SECTOR OF THE NORTHERN SEA ROUTE

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-4-726-733

Abstract

The features of the transport vessels shipping in the Eastern sector of the Arctic by using an automatic identification system are identified in the paper. The main advantages of using the Northern Sea Route as a transport route for goods transportation between Europe and the countries of the Arctic Pacific region, over against the actively used route through the Suez Canal, are presented. The data characterizing the volume of sea freight for the period from 2009 to 2019 is presented. The uneven hydrographic knowledge of the Eastern and Western sectors of the Northern Sea Route is noted, as well as unfavorable navigation conditions in the Eastern sector. It was revealed that the hydrographic knowledge of the Northern Sea Route does not correspond to the requirements of the International Hydrographic Organization, which prescribes the detection of underwater obstacles with sizes up to one meter and their application on the nautical navigation charts. The main directions for the development of the Northern Sea Route infrastructure for the period up to 2035, which include measures aimed at the formation of navigation and hydrographic support, are considered. The data on the distribution of the ships number during the navigation period in the Eastern sector of the Northern Sea Route are presented. The role of hydrographic research in the development of the transport infrastructure of the Arctic seas is noted. The data obtained as a result of the analysis of the large-tonnage vessels navigation during the summer navigation in the Eastern sector of the Northern Sea Route, as well as the parameters of the lane width of the large-tonnage vessels are displayed. It contains the main stages of the procedure for determining the lateral deviations of the large-tonnage vessels trajectory from the recommended routes. Based on the results of the data obtained, priority areas for carrying out hydrographic work are identified. The application field of the obtained data and the possibility of using the results in solving practical problems are determined.

About the Author

K. Ya. Isaulova
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


References

1. Киреев Н. Северный морской путь: будущее международных перевозок [Электронный ресурс] / Н. Киреев. - Режим доступа: https://cont.ws/@nikolaykireev/377852 (дата обращения 10.07.2020).

2. Селин В. С. Современные тенденции и проблемы развития арктических морских грузопотоков / В. С. Селин // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. - 2015. - № 4. - С. 60-73. DOI: 10.15838/esc/2015.4.40.4.

3. МорстрансИнфо: информационный отраслевой портал [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.mortrans.info/morskoj-byulleten/(дата обращения: 20.06.2020).

4. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 21 декабря 2019 года №3120-р. «План развития инфраструктуры Северного морского пути на период до 2035 года» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_341878/ (дата обращения: 15.07.2020).

5. MSC/ Circ.1023. MEPC/Circ.392. Guidelines for Formal Safety Assessment (FSA) for use in the IMO rule-making process. - London: International Maritime organization (IMO), 2002. - 52 p.

6. Zhao H. Study on Economic Evaluation of the Northern Sea Route: Taking the Voyage of Yong Sheng as an Example / H. Zhao, H. Hu // Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. - 2016. - № 2549. - С. 78-85. DOI: 10.3141/2549-09.

7. ФГУП «Гидрографическое предприятие» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.hydro-state.ru/ (дата обращения: 22.06.2020).

8. Королев И. Ю. Оценка допустимого отклонения пути судна от обследованной полосы / И. Ю. Королев // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 6 (40). - C. 105-112. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-6-105-112.

9. Королев И. Ю. Проверка методики оценки допустимого отклонения судна от высокоширотной трассы Северного морского пути / И. Ю. Королев // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 1. - С. 88-94. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-1-88-94.

10. Ольховик Е. О. Формирование маршрутов движения судов в акватории Северного морского пути/ Е.О. Ольховик //Транспортное дело России. - 2018. - № 6. - С. 300-303.

11. Ольховик Е. О. Обоснование плана проведения площадного обследования высокоширотных маршрутов / Е. О. Ольховик, А. Б. Афонин, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2019. - Т. 11. - № 2. - C. 296-304. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-2-296-304.

12. Андреева Е. В. Учет влияния гидрографической изученности на безопасность плавания крупнотоннажных судов в акватории Северного морского пути / Е. В. Андреева, К. Я. Исаулова, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2019. - Т. 11. - № 5. - С. 856-866. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-5-856-866.

13. Морской портал Сканэкс [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.scanex.ru/cloud/maritime/ (дата обращения: 25.06.2020).

14. Ольховик Е. О. Информационная модель морских транспортных потоков Северного морского пути / Е. О. Ольховик, А. Б. Афонин, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 1. - С. 97-105. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-1-97-105.

15. Ol’khovik E. Geoinformation system use for transportations planning in water area of Northern Sea Route / E. Ol’khovik // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. - IOP Publishing, 2018. - Vol. 194. - Is. 7. - Pp. 072010. DOI: 10.1088/1755-1315/194/7/072010.

16. Iakovou E. T. An interactive multiobjective model for the strategic maritime transportation of petroleum products: risk analysis and routing / E. T. Iakovou //Safety science. - 2001. - Vol. 39. - Is. 1-2. - С. 19-29. DOI: 10.1016/S0925-7535(01)00022-4.

17. Eguíluz V. M. A quantitative assessment of Arctic shipping in 2010-2014 / V. M. Eguíluz, J. Fernández-Gracia, X. Irigoien, C. M. Duarte // Scientific reports. - 2016. - Vol. 6. - Article number 30682. DOI: 10.1038/srep30682.

18. Сайт «Администрация Северного Морского Пути» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.nsra.ru/ (дата обращения: 26.05.2020).


Review

For citations:


Isaulova K.Ya. RESEARCH OF TRAFFIC ROUTES OF THE LARGE-TONNAGE VESSELS IN THE EASTERN SECTOR OF THE NORTHERN SEA ROUTE. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2020;12(4):726-733. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-4-726-733

Views: 251


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)