Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

WAYS TO EFFECTIVELY MANEUVER A TANKER IN A STORM

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-3-515-525

Abstract

The ways to effectively maneuver a tanker in a storm to preserve the ability to ensure the vessel safety and maintain the movement speed along a given route are suggested in the paper. Effective maneuvering can be understood as a timely change of the ship course to reduce the dangerous consequences of navigation under stormy conditions without significant reduce of the speed movement along the originally set path. Stormy navigation leads to adverse and sometimes disastrous consequences for the ship, its cargo and crew. High-amplitude rolling, especially, in resonant conditions, can lead to cargo loss, devices and equipment damage, and sometimes, in cases of reduced stability, the vessel capsizing. Bottom hitting the waves (slamming), hits into the collapse of the sides (slapping) can lead to the ship hull damage, the destruction of fasteners of ship mechanisms and devices, up to their complete separation, to water leakage, and in the most adverse conditions, to the shell break and/or the vessel break with its subsequent flooding. In similar stormy conditions, “Estonia” liner, “Erika” and “Prestige” tankers, “Mol Comfort” container ship and others were lost. From the point of view of a vessel operation by the ship-owners and the shipper, the most significant is an additional increase in resistance to the vessel movement in storm conditions, resulting in reduced vessel speed for a given route. The issues of ensuring the specified speed and safety of cargo delivery by sea, including stormy navigation, are becoming the main issues of transport logistics and the development of new ports. The method of effective sequential maneuvering of a tanker in a storm, called “12-60”, proposed in this paper shows the possibility of a comprehensive solution to the problems of safety and maintaining the speed of the vessel. The results of this paper provide ample opportunity for optimization of voyage costs and reduce the voyage time in storm conditions during cargo and ballast transitions in storm conditions for tankers and other ships.

About the Authors

A. A. Ershov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


P. I. Buklis
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


S. Yu. Razvozov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


References

1. Ершов А. А. Совершенствование методов обеспечения безопасности штормового плавания судов / А. А. Ершов, А. В. Теренчук // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. - 2015. - № 3. - С. 7-13.

2. Ершов А. А. Безопасность штормового плавания судна / А. А. Ершов, А. В. Теренчук // Научно-технический вестник Поволжья. - 2015. - № 3. - С. 129-131.

3. Ершов А. А. Способы автоматизации штормового плавания судна / А. А. Ершов, А. В. Теренчук // Научно-технический вестник Поволжья. - 2015. - № 4. - С. 62-64.

4. Ершов А. А. Способы увеличения скорости и экономии топлива танкера при штормовом плавании / А. А. Ершов, П. И. Буклис // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 6. - C. 1122-1131. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-6-1122-1131.

5. Бояринов А. М. Анализ применимости формул расчета ветро-волновых потерь скорости хода морских судов / А. М. Бояринов, А. А. Ершов, С. М. Пылаев // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 6. - С. 1168-1174. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-6-1168-1174.

6. Дерябин В. В. Кинематическая модель движения судна / В. В. Дерябин // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 2. - С. 260-271. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-2-260-271.

7. Чертков А. А. Автоматизация выбора кратчайших маршрутов судов на основе модифицированного алгоритма Беллмана-Форда / А. А. Чертков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 5. - С. 1113-1122. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-5-1113-1122.

8. Бодровцева Н. Ю. Систематизация факторов и показателей оценки конкурентоспособности морских портов / Н. Ю. Бодровцева // Транспортное дело России. - 2017. - № 2. - С. 105-109.

9. Русинов И. А. Опыт Японии в области регулирования линейного судоходства / И. А Русинов, И. А. Гаврилова, А. Г. Нелогов // Мир транспорта. - 2017. - Т. 15. - № 1 (68). - С. 150-160.

10. Степанов А. Развитие портов и контейнерных терминалов / А. Степанов, О. Вербило // Логистика. - 2017. - № 3 (124). - С. 25-33.

11. Плотников С. Н. Модель прохождения судов через участок водного пути формирующая расписание в процессе своего выполнения / С.Н. Плотников, В.Е. Марлей // Вестник Воронежского государственного университета инженерных технологий. - 2017. - Т. 79. - № 1 (71). - С. 114-118. DOI: 10.20914/2310-1202-2017-1-114-118.

12. Eguíluz V. M. A quantitative assessment of Arctic shipping in 2010-2014 / V. M. Eguíluz, J. Fernández-Gracia, X. Irigoien, C. M. Duarte // Scientific reports. - 2016. - Vol. 6. - Is. 1. - Pp. 1-6. DOI: 10.1038/srep30682.


Review

For citations:


Ershov A.A., Buklis P.I., Razvozov S.Yu. WAYS TO EFFECTIVELY MANEUVER A TANKER IN A STORM. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2020;12(3):515-525. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-3-515-525

Views: 269


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)