Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

METHOD FOR ASSESSING THE COORDINATES OF THE GENERAL CENTER OF GRAVITY OF MASSES COMPOSING THE SHIP CONSTANT

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-3-492-503

Abstract

The present work is devoted to the substantiation of the calculation method for determining the coordinates (abscissa and ordinate) of the general center of gravity of «the ships constant» - non-measurable load items whose total mass is determined by the difference between the actual (calculated from the draft) mass of the empty vessel and the mass of the empty vessel specified in the documentation, and is taken into account when determining the mass of the cargo according to the draft of the vessel (by draft survey method). To determine the coordinates of the center of gravity, it is proposed to use the software installed on the vessel for stability calculation (in terms of the International Code on Intact Stability, 2008 - part of the stability instrument). To determine the abscissa, one should use the draft of the vessel measured by the marks of the recesses, estimate the difference between the actual and calculated ship draft, by discrete change of the abscissa of the center of gravity, laid down in the program, and achieve equality of actual and estimated draft. As a result, the desired value will be the value of the abscissa at which the indicated equality of values of the vessel’s draft is observed. To determine the ordinate, the actual value of the transverse metacentric height (i. e. obtained differently than using a computer program) must be available. The captain formula is proposed to use for this purpose. The further algorithm is similar to the algorithm for determining abscissas - the desired ordinate value will be observed in the program when the actual and obtained using the stability instrument transverse metacentric heights are equal. The possibility of practical realization of substantiated method is demonstrated using real stability instrument applied in marine vessel (bulk carrier). During the computational experiment, it was found that the input of arbitrary or intuitively valid coordinates of the center of gravity of “dead load” can lead to significant errors in the calculation of the transverse metacentric height. In turn, these errors can become a source of error in assessing the vessel stability. Thus, the use of the substantiated method and the results of its application in calculating stability prevent the occurrence of such errors.

About the Author

S. V. Ermakov
Baltic Fishing Fleet State Academy FSBEI HE «Kaliningrad State Technical University»
Russian Federation


References

1. Суслов А. Н. Система оперативной оценки остойчивости судна / А. Н. Суслов, В. Ю. Семёнова, М. А. Кутейников // Морской вестник. - 2016. - № 2 (58). - С. 111.

2. Бугаев В. Г. Обеспечение вместимости, посадки и начальной остойчивости в задачах оптимизации судов / В. Г. Бугаев, Т. М. До, В. Т. Дам // Вестник Инженерной школы Дальневосточного федерального университета. - 2019. - № 4 (41). - С. 55-63. DOI: 10.24866/2227-6858/2019-4-5.

3. Великанов Н. Л. Остойчивость рыболовных судов на промысле / Н. Л. Великанов, С. И. Корягин, В. В. Ярисов // Научно-технический сборник Российского морского регистра судоходства. - 2014. - № 37. - С. 23-28.

4. Болгарчук В. С. Некоторые несоответствия требований обязательных инструментов ИМО в нормировании остойчивости судна, перевозящего зерно навалом с учетом действия сильного ветра и волнения (критерий погоды) / В. С. Болгарчук // Вестник государственного морского университета имени адмирала Ф. Ф. Ушакова. - 2012. - № 1 (1). - С. 24-27.

5. Якута И. В. К вопросу определения погрешностей, возникающих при расчетах остойчивости судна в судовых компьютерных программах / И. В. Якута, Б. С. Гуральник // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. - 2019. - № 3. - С. 7-15. DOI: 10.24143/2073-1574-2019-3-7-15.

6. Царик Р. С. Оценка влияния положения центра тяжести контейнера на метацентрическую высоту контейнеровоза / Р. С. Царик, Д. А. Акмайкин // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 6 (40). - С. 58-70. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-6-58-70.

7. Якута И. В. Оценка расхождения масс принятого и сданного грузов при определении массы по осадкам (методом драфт-сюрвея) / И. В. Якута, С. В. Ермаков // Вестник Мурманского государственного технического университета. - 2016. - Т. 19. - № 4. - С. 822-829. DOI: 10.21443/1560-9278-2016-4-822-829.

8. Ермаков С. В. К вопросу определения погрешностей водоизмещения при снятии осадок методом драфт-сюрвея / С. В. Ермаков, И. В. Якута // Морские интеллектуальные технологии. - 2018. - № 4-3 (42). - С. 103-108.

9. Телегин А. Н. Проблема определения массы навалочных грузов по осадке судна / А. Н. Телегин, А. О. Ничипорук, В. Н. Шабров // Речной транспорт (XXI век). - 2013. - № 4 (63). - С. 83-86.

10. Тимченко Т. Н. Актуальные проблемы определения массы насыпных грузов методом «драфт-сюрвей» / Т. Н. Тимченко, М. В. Бухтенко // Научное обозрение. - 2017. - № 19. - С. 104-108.

11. Письменный М. Н. Определение количества груза по осадкам судна / М.Н. Письменный. - 2-e изд. - Владивосток: МГУ им. адм. Г. И. Невельского, 2006. - 45 с.

12. Донцов С. В. Методика проведения драфт-сюрвея / С. В. Донцов. - Одесса: ОНМА, 2014. - 34 с.

13. Монинец С. Ю. Роль прогнозирования рисков в обеспечении безопасности судоходства в сложных климатических условиях / С. Ю. Монинец, А. И. Баженова // Вестник Мурманского государственного технического университета. - 2018. - Т. 21. - № 4. - С. 558-565. DOI: 10.21443/1560-9278-2018-21-4-558-565.

14. Ершов А. А. Рекомендации по действиям в чрезвычайных ситуациях в ледовых условиях плавания / А. А. Ершов, П. И. Петухов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 1. - С. 17-26. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-1-17-26.

15. Абачараев М. М. Перспективные разработки по борьбе с морским обрастанием / М. М. Абачараев, И. М. Абачараев // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. - 2011. - № 3. - С. 7-9.

16. Карпов В. А. Комплексный подход к защите от морского обрастания и коррозии / В. А. Карпов [и др.]; Подод ред. И. Н. Ильина. - М.: Товарищество научных изданий КМК, 2007. - 155 с.

17. Шарлай Г. Н. Обеспечение остойчивости, прочности корпуса и непотопляемости морского судна: учеб. пособие / Г. Н. Шарлай. - М., 2007. - 188 с.

18. Антоненко С. В. Практическая оценка остойчивости в открытом море по капитанской формуле / С.В. Антоненко // Интернет-журнал СахГУ: Наука, образование, общество. - 2009. - № 1. - С. 12.

19. Лупина Т. О. Задача о собственных колебаниях судов / Т. О. Лупина // Водный транспорт. - 2015. - № 2 (23). - С. 251-255.


Review

For citations:


Ermakov S.V. METHOD FOR ASSESSING THE COORDINATES OF THE GENERAL CENTER OF GRAVITY OF MASSES COMPOSING THE SHIP CONSTANT. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2020;12(3):492-503. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-3-492-503

Views: 184


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)