Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

IMPROVING THE HYDROGRAPHIC SURVEY EFFICIENCY IN THE NORTHERN SEA ROUTE WATER AREA

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-2-302-309

Abstract

The development of a scheme for surveying the bottom relief in the water area of the Northern Sea Route, the use of which provides its efficiency increase, is described in the paper. It is concluded that the nature and trajectories of ship movement in the winter navigation period in the Central and Eastern sectors of the Arctic will have similar features to the nature and trajectories of ship movement in the Kara Sea. The main navigational features of the Central and Eastern part of the Northern Sea Route are presented. The main factors that determine navigation conditions in the Central and Eastern part of the Northern Sea Route are highlighted. Estimates of the areas of shallow water regions in the Central and Eastern parts of the Northern Sea Route are given. It is emphasized that within these waters there are significant areas with insufficient hydrographic knowledge to ensure the safe navigation of large-tonnage vessels. Hydrographic conditions for safe navigation of vessels with a given draft are formulated. The time required for surveying the bottom relief of the Northern Sea Route water areas, which currently have insufficient hydrographic knowledge is estimated. It is concluded that it is necessary to develop such a scheme for performing the survey of the bottom relief, which would significantly improve its performance. The main principles on which the proposed scheme is based are given. It is emphasized that in order to ensure safe navigation of a vessel with a given draft, the bottom relief model must provide a given level of uncertainty of the surface at a given depth, and not to the bottom. It is proposed to perform a survey of the bottom topography with the use of multi-beam echo sounders on parallel lines that have no intersections. The proposed scheme is compared with traditional schemes for surveying the bottom relief: a single-beam echo sounder and a multi-beam echo sounder with overlapping adjacent survey bands. The conclusion on the advantage of the proposed scheme in terms of increasing the labor productivity when performing the survey of the bottom relief and increasing its efficiency is made.

About the Author

A. B. Afonin
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


References

1. Олерский В. Комплексный проект развития Северного морского пути / В. Олерский // Транспортная стратегия - XXI век. - 2015. - № 29 (2). - С. 8-9.

2. Афонин А. Б. Концепция развития судоходных трасс акватории Северного морского пути / А. Б. Афонин, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 1. - C. 81-87. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-1-81-87.

3. Рукша В. В. Структура и динамика грузоперевозок по Северному морскому пути: история, настоящее и перспективы / В. В. Рукша [и др.] // Арктика: экология и экономика. - 2015. - № 4 (20). - С. 104-110.

4. Ольховик Е. О. Влияние льда на формирование судоходных маршрутов в акватории Северного морского пути / Е. О. Ольховик, Е. В. Андреева, А. Л. Тезиков // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. - 2019. - № 2. - С. 26-36. DOI: 10.24143/2073-1574-2019-2-26-36.

5. Андреева Е. В. Обоснование выбора количественных показателей зон маневрирования в акватории Северного морского пути / Е. В. Андреева, А. Б. Афонин, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 5. - С. 951-959. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-5-951-959.

6. Каминский В. Д. Основные проблемы и пути освоения углеводородных ресурсов на шельфе Арктической зоны Российской Федерации / В. Д. Каминский [и др.] // Деловой журнал Neftegaz.RU. - 2018. - № 9. - С. 44-46.

7. Афонин А. Б. Комплексная оценка безопасности плавания в акватории Северного морского пути / А. Б. Афонин // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 6. - С. 1132-1142. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-6-1132-1142.

8. IHO Standards for Hydrographic Surveys. - 5th Edition. - Monaco: International Hydrographic Bureau, 2008. - 28 p.

9. A guide to the requirements and processes necessary to produce ENCs Special Publication No. 65. - Edition 1.1. - Monaco: International Hydrographic Bureau, 2008. - 61 p.

10. Решетняк С. В. Гидрографическая изученность подводного рельефа арктических морей России / С. В. Решетняк // Геодезия и картография. - 2006. - № 4. - С. 57-60.

11. Решетняк С. В. Метод повышения эффективности гидрографического обследования высокоширотных трасс Северного морского пути / С. В. Решетняк, А. Л. Тезиков // Геодезия и картография. - 2011. - № 6. - С. 45-49.

12. Решетняк С. В. Северный морской путь. Численная оценка гидрографической обеспеченности трасс для судов с большой осадкой / С. В. Решетняк, А. Л. Тезиков // Геодезия и картография. - 2008. - № 6. - С. 59-61.

13. Сорокин А. И. Гидрографические исследования Мирового океана / А. И. Сорокин. - Л.: Гидрометеоиздат, 1980. - 286 с.

14. Королёв И. Ю. Оценка допустимого отклонения пути судна от обследованной полосы / И. Ю. Королёв // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 6 (40). - C. 105-112. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-6-105-112.


Review

For citations:


Afonin A.B. IMPROVING THE HYDROGRAPHIC SURVEY EFFICIENCY IN THE NORTHERN SEA ROUTE WATER AREA. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2020;12(2):302-309. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2020-12-2-302-309

Views: 245


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)