Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

OPTIMAL FAULT DETECTION OF RIVER SHIP HULLS

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-6-915-930

Abstract

The issue of determining the reliability of the hulls of inland and river-sea-going vessels after a known number of years of operation under given condition is considered. It is accepted that fault detection of a ship’s hull is a survey, measurement and evaluation of defects in each element of the ship’s hull in order to establish the methods and scope of repairs that ensure its reliable operation until the next regular survey under specified operating conditions. It is shown that the volume of residual thicknesses can be significantly reduced using the statistical data on wear rates presented in the Rules of the Russian River Register. At the same time, the reduction in the scope of measuring the parameters of defects retains the probability of detecting all defects of the hull elements to the level of 0.95, and the probability of failure-free operation of the hull until the next survey, after the elimination of the identified defects will be at least 0.95. A form of table for processing the values of the residual thicknesses of all elements in the inspection report and instructions for filling it out are given. Explanations for using the results of measurements and calculations at determining the technical condition of certain elements in the group and the ship’s hull as a whole are given. The last column of the table indicates the method of eliminating the defect of an element and groups of elements, and in the conclusion of the inspection report, the method of repair and its scope for the entire hull of the ship providing a suitable assessment of the condition after repair are indicated. The main advantage of this paper, in difference from the previous studies of the authors in this area, is that user-friendly (the designer of the defect report tables) nomograms, which allow you to reduce the number of measurements of the residual thicknesses of hull structure elements in the online mode, have been created. The performed study, allowing you to reduce the number of measurements while guaranteeing the reliable operation of the ship’s hull, will let the shipowner to reduce the cost of repair work by reducing the number of days of ship standing on the slipway (in the dock). In addition, the ship repair company will be able to free up its production facilities for the purpose of their subsequent loading with other ship repair or shipbuilding orders, which will increase the efficiency of their activities.

About the Authors

Sergei O. Baryshnikov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


Alla B. Krasiuk
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


Valentin B. Chistov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


References

1. Правила Российского речного регистра: в 5 т. - М., 2019.

2. Красюк А. Б. Дефектация и ремонт листов ледового пояса ледоколов речного флота / А. Б. Красюк, В. Б. Чистов // Вестник государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2015. - № 5(33). - С. 86-92. DOI: 10.21821/2309-5180-2015-7-5-86-92.

3. Красюк А. Б. Методологические основы дефектации стальных корпусов судов / А. Б. Красюк, В. Б. Чистов // Вестник государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2013. - № 3. - С. 87-93.

4. Барышников С. О. Ремонт и надежность судов речного флота / C. О. Барышников, Т. О. Карклина, В. Б. Чистов // Судостроение. - 2021. - № 1 (854). - С. 10-13. DOI: 10.54068/00394580_2021_1_10.

5. Чистов В. Б. Анализ влияния погрешностей при определении остаточных толщин на прочностные характеристики пластин обшивок и настилов корпусов судов / В. Б. Чистов, А. Б. Красюк, М. Г. Пеликова // Вестник государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2013. - № 2. - С. 58-66.

6. Красюк А. Б. Оценка влияния погрешностей в определении остаточных толщин на несущие характеристики балок набора корпусов судов / А. Б. Красюк, В. Б. Чистов // Информационные технологии и системы: управление, экономика, транспорт, право. - 2013. - № 1 (10). - С. 115-130.

7. Красюк А. Б. Влияние погрешностей в определении остаточных толщин элементов корпусных конструкций на общую прочность корпуса судна / А. Б. Красюк // Вестник государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2013. - № 2 (21). - С. 70-77.

8. Барышников С. О. Способ расчета надежности корпусов судов и их элементов с учетом выполненных ремонтов и условий дальнейшей эксплуатации / С. О. Барышников, А. Б. Красюк, В. Б. Чистов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2020. - Т. 12. - № 1. - С. 85-95. DOI: 10.21821/2309-5180-2020-12-1-85-95.

9. Бураковский Е. П. Эксплуатационная прочность судов / Е. П. Бураковский, Ю. И. Нечаев, П. Е. Бураковский, В. П. Прохнич. - Изд-во «Лань», 2021. - 371с.

10. Бураковский Е. П. Совершенствование нормирования параметров эксплуатационных дефектов корпусов судов / Е. П. Бураковский. - Калининград: КГТУ, 2011. - 339 с.

11. Бураковский Е. П. Управление и принятие решений при контроле эксплуатационной прочности судна на основе современной теории катастроф / Е. П. Бураковский, Ю. И. Нечаев, П. Е. Бураковский, В. П. Прохнич // Морские интеллектуальные технологии. - 2013. - № 1 (19). - С. 7-14.

12. Бимбереков П. А. Корректировка методики определения остаточных толщин обшивки и настилов согласно проекту Правил Российского Речного Регистра / П. А. Бимбереков // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. - 2015. - № 1. - С. 7-13.

13. Зяблов О. К. Сравнительный анализ правил РРР и РМРС в области освидетельствований и дефектации судов / О. К. Зяблов, А. Н. Науменко // Тр. 19-го международного научно-промышленного форума «Великие реки-2018»: материалы науч.-метод. конф. проф.-преп. сост., аспирантов, специалистов и студентов. - Н. Новгород: Волжский гос. ун-т водного транспорта, 2018.

14. Огнева В. В. Особенности прогнозирования износов корпусов судов при планировании объемов судоремонта / В. В. Огнева, Е. Г. Бурмистров // Судостроение. - 2014. - № 5 (816). - С. 46-49.

15. Бойцов Г. В. Вероятностные методы в расчетах прочности и надежности судовых конструкций / Г. В. Бойцов, Г. Б. Крыжевич. - СПб.: ЦНИИ им акад. А. Н. Крылова, 2007. - 263с.

16. Зиновьев П. В. Методика оценки достоверности результатов замеров остаточных толщин при дефектации судовых конструкций / П. В. Зиновьев, В. А. Компанец, О. Э. Суров // Научно-технический сборник Российского морского регистра судоходства. - 2015. - № 40-41. - С. 41-48.

17. Пашеева Т. Ю. Организация судоремонта как важный фактор повышения качества ремонтов судов / Т. Ю. Пашеева, Л. С. Баева // Наука - производству. Материалы международной научно-практической конференции. - Мурманск: Мурманский государственный технический университет, 2016. - С. 279-284.

18. Зяблов О. К. Автоматизированное формирование отчёта по дефектации судна с использованием графо-математической модели корпуса / О. К. Зяблов, Ю. А. Кочнев, И. Б. Кочнева // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. - 2019. - № 59. - С. 62-69.

19. Бойцов Г. В. О критериях нормирования местной прочности / Г. В. Бойцов // Судостроение. - 1979. - № 1. - С. 5-10.

20. Гирин С. Н. Общие принципы учета эксплуатационных ограничений при нормировании мореходных характеристик судов прибрежного плавания / С. Н. Гирин, И. А. Гуляев, Ю. И. Ефименков // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. - 2018. - № 57. - С. 18-26.


Review

For citations:


Baryshnikov S.O., Krasiuk A.B., Chistov V.B. OPTIMAL FAULT DETECTION OF RIVER SHIP HULLS. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2022;14(6):915-930. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-6-915-930

Views: 461


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)