Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

THE DIAGRAMS OF SHIPS ICE PROPULSIVE QUALITY

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-6-805-814

Abstract

The diagrams of ships ice propulsive quality allowing to determine all relevant parameters (power consumption, propeller RPM, movement speed and propulsion thrust) are described in the paper. These diagrams can be used to calculate above-mentioned ice propulsive quality parameters for the scenarios of high loads on propulsion system at low advance coefficients, like ice navigation and towing operations. It is pointed out that previously this calculation was impossible because of wake fractions tend to “minus infinity”. To overcome this challenge, an alternative (mooring) system of interaction coefficients briefly presented in this paper and enabling all required calculations, is developed and applied. The results of these calculations are presented in the form of ice propulsive quality diagrams that clearly and conveniently display the entire volume of the calculation data. It has been shown that ice propulsive quality diagrams can be easily added with the environmental data for usability. In the diagram given in this paper, the environmental parameter is the thickness of ice that the ship has to overcome. The possible practical applications for these diagrams, for instance ice resistance assessment during full-scale trials, are discussed in the paper. It is highlighted that the data contained in the ice propulsive quality diagrams are approximate. The possibility of using other environmental parameters is also discussed in the paper.

About the Authors

Grigorii I. Kanevskii
Krylov State Research Centre
Russian Federation


Alexandr M. Klubnichkin
Krylov State Research Centre
Russian Federation


Kirill E. Sazonov
Krylov State Research Centre; St. Petersburg State Marine Technical University
Russian Federation


References

1. ITTC - Recommended Procedures and Guidelines. 1978 ITTC Performance Prediction Method. 7.5-02-03-01.4 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.ittc.info/media/8017/75-02-03-014.pdf (дата обращения: 01.08.2022).

2. Michailidis M. Performance of CCGS Franklin in Lake Melville / M. Michailidis, D. C. Murdey // Sixth Ship Technology and Research (STAR) Symposium, Proceedings SNAME, Ottawa. - 1981. - Pp. 311-322.

3. Рывлин А. Я. Испытания судов во льдах /А. Я. Рывлин, Д. Е. Хейсин. - Л.: Судостроение, 1980. - 208 с.

4. Su B. A numerical method for the prediction of ship performance in level ice / B. Su, K. Riska, T. Moan // Cold Regions Science and Technology. - 2010. - Vol. 60. - Is. 3. - Pp. 177-188. DOI: 10.1016/j.coldregions.2009.11.006.

5. Каневский Г. И. Прогнозирование характеристик ходкости многовальных судов / Г. И. Каневский, А. М. Клубничкин, К. Е. Сазонов. - СПб.: ФГУП «Крыловский государственный научный центр», 2019. - 160 с.

6. Сазонов К. Е. Модельный и натурный эксперимент в морской ледотехнике / К. Е. Сазонов. - СПб.: ФГУП «Крыловский государственный научный центр», 2021. - 306 с.

7. Ионов Б. П. Ледовая ходкость судов / Б. П. Ионов, Е. М. Грамузов. - 2-е изд. - СПб.: Судостроение, 2013. - 504 с.

8. Борусевич В. О. Развитие методов прогнозирования ходовых качеств транспортных судов / В. О. Борусевич, Г. И. Каневский, С. В. Капранцев, А. М. Клубничкин, М. П. Лобачев // Труды Крыловского государственного научного центра. - 2017. - № 4 (382). - С. 21-28. DOI: 10.24937/2542-2324-2017-4-382-21-28.

9. ITTC - Recommended Procedures and Guidelines. Performance Prediction Method for Triple Shaft Vessels. 7.5-02-03-01.7 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.ittc.info/media/8023/75-02-03-017.pdf (дата обращения: 01.08.2022).

10. Kanevskii G. Propulsion performance prediction method for multi shaft vessels / G. Kanevskii, A. Klubnichkin, K. Sazonov // Brodogradnja: Teorija i praksa brodogradnje i pomorske tehnike. - 2020. - Vol. 71. - No. 3. - Pp. 27-36. DOI: 10.21278/brod71303.

11. Добродеев А. А. Изменчивость физико-механических свойств моделированного льда гранулированного типа в ходе эксперимента / А. А. Добродеев // Морские интеллектуальные технологии. - 2022. - № 2-2 (56). - С. 29-36. DOI: 10.37220/MIT.2022.56.2.038.

12. Беккер А. Т. Неоднородность ледяных полей / А. Т. Беккер, А. Э. Фарафонов, Е. Е. Помников // Вестник Инженерной школы Дальневосточного федерального университета. - 2017. - № 3 (32). - С. 64-71. DOI: 10.5281/zenodo.897000.

13. Епифанов В. П. Влияние стационарных периодических волновых структур на локальную прочность ледяного поля / В. П. Епифанов, К. Е. Сазонов // Доклады Российской академии наук. Физика, технические науки. - 2020. - Т. 495. - № 1. - С. 18-25. DOI: 10.31857/S2686740020060085.

14. Грамузов Е. М. Учет снега при определении приведенной толщины ледяного покрова / Е. М. Грамузов, Б. П. Ионов, Н. Е. Тихонова // Морской вестник. - 2017. - № 2 (62). - С. 112-113.


Review

For citations:


Kanevskii G.I., Klubnichkin A.M., Sazonov K.E. THE DIAGRAMS OF SHIPS ICE PROPULSIVE QUALITY. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2022;14(6):805-814. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-6-805-814

Views: 881


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)