Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

AUTOMATED APPROACH FOR SOLVING THE PROBLEM OF DETERMINING THE MARITIME AUTONOMOUS SURFACE SHIP OPERATION AREA

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-4-508-518

Abstract

Every year the need for automation of the most diverse spheres of human activity is growing. In various areas of industry, services, logistics systems, there is a global trend towards autonomy of production and transport processes. In the field of maritime navigation, the most promising solution for automation is the use of marine autonomous surface ships. A maritime autonomous surface vessel is a vessel that is capable of functioning to varying degrees without interaction with a human operator. The complete or at least partial absence of the crew on the route of the vessel significantly reduces the costs of transport companies. However, any operation of an object is always preceded by a thorough analysis of the area of use; therefore, the main criteria for the classification of unmanned vessels, which allow determining the main design features of the vessel, are presented in the paper. A large number of criteria for classifying a surface object according to various conditions creates certain problems with the selection of the unmanned vessel operation area, therefore, a method that takes into account all the proposed classifications, allowing to determine the area of operation of marine autonomous surface ships using the example of the waters of Peter the Great Bay, is proposed in the paper. The application of an automated approach to solving the problem of classifying an object using a specially developed software product makes it possible to increase the visibility of the method results and the convenience of its use. A software tool that requires the input criteria of the designed MANS for successful operation is proposed. The result of the work is a map, where the proposed vessel operation area is marked in color, and there is also a function for viewing information about the local environment for the use of a manned object. The interface of the software tool, as well as the results of its work on the example of the water area of Peter the Great Bay, are presented.

About the Authors

Anna A. Ilchenko
Maritime State University named after admiral G. I. Nevelskoy
Russian Federation


Denis A. Akmaykin
Maritime State University named after admiral G. I. Nevelskoy
Russian Federation


Anastasia V. Gams
Maritime State University named after admiral G. I. Nevelskoy
Russian Federation


References

1. Титов А. В. Перспективы технологического развития и внедрения безэкипажных судов / А. В. Титов, Л. Баракат // Морские интеллектуальные технологии. - 2018. - № 3-1 (41). - С. 94-103.

2. Грибов К. В. Возможности применения нейросетевых технологий при проектировании корпуса судна / К. В. Грибов, А. А. Гутник, М. Б. Малявкина // Морские интеллектуальные технологии. - 2018. - № 3-1(41). - С. 84-93.

3. Акмайкин Д. А. Подходы к классификации безэкипажных судов в целях проведения натурных испытаний / Д. А. Акмайкин, Д. В. Штаев, А. В. Гамс // Материалы 69-й молодежной научно-технической конференции «Молодежь. Наука. Инновации». - 2022. - Т. 1. - № 1.

4. Борисов Р. В. Предложения по корректировке сил давления ветра при нормировании остойчивости судов / Р. В. Борисов, А. А. Лузянин // Морские интеллектуальные технологии. - 2019. - № 1-1 (43). - С. 16-21.

5. Казунин Д. В. Разработка проекта требований РС к автономным судам / Д. В. Казунин, В. В. Ефимов // Научно-технический сборник Российского морского регистра судоходства. - 2020. - № 60-61. - С. 4-22.

6. Maritime Autonomous Ship Systems (MASS) UK Industry Conduct Principles and Code of Practice. - Version 4. - Maritime UK, 2020. - 132 p.

7. Зайцев А. И. Беспилотные технологии на водном транспорте - реальность и перспективы / А. И. Зайцев, В. В. Каретников, А. А. Сикарев // Морская радиоэлектроника. - 2017. - № 3 (61). - С. 6-9.

8. Ефименков Ю. И. Разработка требований к допускаемым условиям эксплуатации судов ограниченного района плавания R3 / Ю. И. Ефименков, И. С. Онищенко, А. В. Дидковский // Научно-технический сборник российского морского регистра судоходства. - 2020. - № 60-61. - С. 22-28.

9. Москаленко М. А. Конвенционные ограничения на применение беспилотных судов в международных морских перевозках / М. А. Москаленко, И. Б. Друзь, В. М. Москаленко, А. П. Пурденко // Морские интеллектуальные технологии. - 2018. - № 4-5 (42). - С. 202-210.

10. Дмитриев В. И. Методы обеспечения безопасности мореплавания при внедрении беспилотных технологий / В. И. Дмитриев, В. В. Каретников // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 6. - С. 1149-1158. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-6-1149-1158.

11. Железняк А. А. Исследование влияния ветровых и волновых воздействий на судно при переходе в дрейф / А. А. Железняк // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2020. - Т. 12. - № 6. - С. 989-995. DOI: 10.21821/2309-5180-2020-12-6-989-995.


Review

For citations:


Ilchenko A.A., Akmaykin D.A., Gams A.V. AUTOMATED APPROACH FOR SOLVING THE PROBLEM OF DETERMINING THE MARITIME AUTONOMOUS SURFACE SHIP OPERATION AREA. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2022;14(4):508-518. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-4-508-518

Views: 354


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)