Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

QUALITY AS AN ELEMENT OF THE SHIP REPAIR ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-2-272-280

Abstract

The situation in the ship repair industry taking into account the organization of production, quality management and quality control during the ships repair is analyzed. The necessity of improving the technological processes of ship repair production is proved. It is proposed to continuously improve the production process by reducing losses arising from irrational production management. The introduction of lean manufacturing principles will significantly reduce losses. It is pointed out that it is necessary to solve the problems of providing ship repair production with modern means of non-destructive testing and complexes of new devices in order to improve the processes of quality control of ship repair work, since the improvement of means and methods of control contributes to improving the efficiency and quality of ship repair work. Conclusions that the high quality of repair work is ensured by the exact compliance with the established technology and careful consistent control, starting from the original materials and ending with the testing of finished products are drawn. The lack of preventive control functions, and therefore an active impact on quality, is the main drawback of the existing control system. It is indicated that there are such negative indicators as insufficient depth of theoretical justifications and the sequence of taking control actions, non-compliance with the basic principles of building control systems (centralization and independence of control, quantitative quality measurement, factor-causal analysis), lack of a comprehensive nature of measures and a systematic approach. In the future, it is proposed to create a quality management system that could prevent defects, and preventive control functions would allow systematically improving the quality of ship repair work.

About the Authors

T. Yu. Pasheeva
Murmansk State Technical University
Russian Federation


A. I. Shestakov
“35 Ship Repair plant” branch of Ship Repair Center “Zvezdochka”, JSC
Russian Federation


References

1. Голосов А. И. Технологическое проектирование и проблемы развития судостроения в России / А. И. Голосов // Судостроение. - 2021. - № 3 (856). - С. 34-41. DOI: 10.54068/00394580_2021_3_34.

2. Лебедева Е. Г. Реализация информационной поддержки жизненного цикла изделий судостроения как этап построения «бережливого производства» / Е. Г. Лебедева [и др.] // Научные проблемы водного транспорта. - 2020. - № 63 (63). - С. 68-76. DOI: 10.37890/jwt.vi63.78.

3. Михеева Т. А. Влияние качества подготовки производства на судостроительном предприятии на качество выпускаемой продукции / Т. А. Михеева, И. Н. Лучков, Е. Г. Бурмистров // Научные проблемы водного транспорта. - 2018. - № 56. - С. 55-64.

4. Храпов В. Е. Оценка и перспективы развития судоремонтных предприятий для ремонта рыбопромыслового флота Северного бассейна / В. Е. Храпов, Т. В. Турчанинова, А. И. Кибиткин // Вестник МГТУ. Труды Мурманского государственного технического университета. - 2014. - Т. 17. - № 3. - С. 616-623.

5. Третьяков А. Н. Применение инновационных технологий в судоремонте / А. Н. Третьяков, А. В. Четин, Е. А. Чабанов // Техническая эксплуатация водного транспорта: проблемы и пути развития: материалы Второй международной научно-технической конференции; Отв. за вып. О. А. Белов. - Петропавловск-Камчатский: Камчатский государств. техн. ун-т, 2020. - С. 63-65.

6. Берг Д. Б. Модели жизненного цикла / Д. Б. Берг, Е. А. Ульянова, П. В. Добряк. - Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2014. - 74 с.

7. Федосов А. В. Современные средства измерения, применяемые при проведении экспертизы промышленной безопасности технических устройств на опасных производственных объектах / А. В. Федосов, В. А. Федосов, Э. Ф. Шаймухаметов // Электротехнические и информационные комплексы и системы. - 2016. - Т. 12. - № 1. - С. 117-123.

8. Рамперсад Х. К. Общее управление качеством: личностные и организационные изменения; Пер. с англ. / Х. К. Рамперсад. - М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2005. - 256 с.

9. Иванов О. Б. Национальный проект по производительности труда: ключ «Экономического рывка» для России / О. Б. Иванов, Е. М. Бухвальд // Этап: экономическая теория, анализ, практика. - 2019. - № 2. - С. 28-44.

10. Вумек Д. П. Бережливое производство. Как избавиться от потерь и добиться процветания вашей компании / Д. П. Вумек, Д. Джонс. - М.: Альпина Паблишер, 2014. - 472 с.

11. Хоббс Д. П. Внедрение бережливого производства: практическое руководство по оптимизации бизнеса / Д. П. Хоббс; пер. с англ. П. В. Гомолко (гл. 1.1), А. Г. Петкевич; науч. ред. Д. В. Середа. - Минск: Гревцов Паблишер, 2007. - 352 с.

12. Денисов Л. С. Повышение качества сварки в строительстве / Л. С. Денисов. - М.: Стройиздат, 1982. - 160 с.


Review

For citations:


Pasheeva T.Yu., Shestakov A.I. QUALITY AS AN ELEMENT OF THE SHIP REPAIR ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2022;14(2):272-280. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2022-14-2-272-280

Views: 376


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)