Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

NETWORK POWER CONTROL OF SCREW-STEERING COLUMN OF ELECTRIC PROPULSION VESSELS

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-4-575-585

Abstract

The subject of this work is to study the issue of ensuring regular navigation along the Northern Sea Route, which is much shorter compared to traditional routes passing through the South Seas and the Indian Ocean, as well as the possibility of its transformation into a national transport main waterway of the Russian Federation with a further increase in the economic contribution to the Russian economy of the Arctic zone, which is a strategic territory and it is important for ensuring the implementation of Russian national interests in the Arctic. At the same time, the necessity of using screw-steering columns with electric propulsion, which perform the functions of a steering device mover, for working on ships in harsh climatic conditions, is justified. Their main advantages are noted, namely: high maneuverability with maximum torque and thrust in any direction; reliable design without mechanical restrictions, which can withstand high sharply variable shock loads; high operational characteristics when working in ice and clean water. The problem of step-by-step regulation of power output to a screw-steering column with a main ship power plant, solved using hierarchical routing networks, is considered. It is noted that the size of the route tables supported by the switching equipment increases as a direct dependence of the increase in the size of the network, when the processor time for processing it increases, and the size of the packets exchanged by the communication equipment increases, which increases the load on the network. A general model of the network hierarchy for power monitoring and output, which is based on routers, modules, actuators, interface devices, etc., is proposed. The variants of power output from the main ship’s power plant to the screw-steering column are analyzed.

About the Author

V. I. Brezhnev
Leningrad District Oil Pipeline Administration - The Branch of Transneft Baltic, LLC
Russian Federation


References

1. Титов И. Л. Использование эргономических систем в газовых и двухтопливных двигателях для распределения нагрузки / И. Л. Титов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 5 (39). - С. 196-205. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-5-196-205.

2. Нырков А. П. Модели мониторинга и управления процессами стабилизации обменных колебаний мощности в автономных электроэнергетических системах / А. П. Нырков, А. А. Жиленков, С. Г. Черный // Проблемы управления. - 2016. - № 4. - С. 22-28.

3. Железняк А. А. Идентификация процесса управления регулятора оборотов генератора двигателя судна / А. А. Железняк, В. А. Доровской, Л. Н. Безменникова // Научный вестник воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Информационные технологии в строительных, социальных и экономических системах. - 2015. - № 2 (6). - С. 67-71.

4. Жиленков А. А. Уточненная математическая модель газодизеля для исследования многогенераторных систем / А. А. Жиленков [и др.] // Датчики и системы. - 2016. - № 8-9 (206). - С. 33-41.

5. Железняк А. А. Совершенствование методов и средств управления судовой электроэнергетической установкой рыбопромыслового судна: моногр. / А. А. Железняк. - Ульяновск: Зебра, 2019. - 126 с.

6. Железняк А. А. Мониторинг данных микропроцессорных сетей управления судовыми электроэнергетическими системами / А. А. Железняк, В. А. Доровской // Системы управления и информационные теххнологии. - 2015. - № 4 (62). - С. 89-94.

7. Черный С. Г. Интеллектуальная поддержка принятия решений при оптимальном управлении для судовых электроэнергетических систем / С. Г. Черный, А. А. Жиленков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2014. - № 3 (25). - С. 68-75.

8. Черный С. Г. Повышение производительности микропроцессорной сети управления на платформе ethernet для системы буровых комплексов / С. Г. Черный // Приборы и системы. Управление, контроль, диагностика. - 2016. - № 1. - С. 2-10.

9. Жиленков А. А. Исследование автоколебательных процессов в комбинированных автономных электроэнергетических системах / А. А. Жиленков, С. Г. Черный // Контроль. Диагностика. - 2016. - № 5. - С. 61-67. DOI: 10.14489/td.2016.05.pp.061-067.

10. Нырков А. П. Программно-аппаратная реализация системы предупреждения аварийной ситуации для объектов морского транспорта / А. П. Нырков [и др.] // Автоматизация в промышленности. - 2016. - № 2. - С. 56-60.

11. Nyrkov A. P. Hard- and software implementation of emergency prevention system for maritime transport / A. P. Nyrkov, A. A. Zhilenkov, S. S. Sokolov, S. G. Chernyi // Automation and Remote Control. - 2018. - Vol. 79. - Is. 1. - Pp. 195-202. DOI: 10.1134/S0005117918010174.

12. Zhilenkov A. A. Analytical methods of destabilizing factors of improving the technical systems efficiency / A. A. Zhilenkov [et al.] // International Journal of Energy. - 2017. - Vol. 11. - Pp. 46-49.

13. Nyrkov A. P. Development of underwater robotics / A. P. Nyrkov [et al] // Journal of Physics: Conference Series. - IOP Publishing, 2017. - Vol. 803. - Is. 1. - Pp. 012108. DOI: 10.1088/1742-6596/803/1/012108.

14. Nyrkov A. Mathematical models for solving problems of reliability maritime system / A. Nyrkov, [et al.] // Lecture Notes in Electrical Engineering. - Springer, Singapore, 2018. - Pp. 387-394.


Review

For citations:


Brezhnev V.I. NETWORK POWER CONTROL OF SCREW-STEERING COLUMN OF ELECTRIC PROPULSION VESSELS. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2021;13(4):575-585. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-4-575-585

Views: 183


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)