Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

MODELING AN ERGATIC SYSTEM FOR JOINT CONTROL OF SHIP MOTION

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-2-266-277

Abstract

The procedure for constructing a model of an ergatic ship motion control system is described. A ship is an object of joint control by the skipper and the control machine in the “skipper-ship” system. Anthropomorphic control is considered in the form of a sequence of descriptions of discrete control signals. The sequence is based on a set of incomplete representations of elementary motions in the state space of the “skipper-ship” system. The relationship between the parameters of the ship movement and the state of the human-machine interface controls in the wheel-house in order to move on different parts of the trajectory in the state space is taken into account. The possibility of applying the model at all three levels of motion control: targeting, planning, and implementation, is shown. Descriptions of incomplete representations of elementary movements of a ship with two propellers and rudder are given. The description is given in the nine-dimensional state space using normal systems of ordinary differential equations. The set includes 27 incomplete representations of elementary movements. It defines the maximum number of 702 pairwise different signals for discrete state control of the “skipper-ship” system. Techniques and examples of reducing the number of signals for discrete state control of the “skipper-ship” system are shown. They are combined into use cases-templates with reference to the goals of traffic management based on the experience of navigation. Due to templates, in the implementation of anthropomorphic control, it is easier to solve the problems of its design at the levels of target designation, planning and performance. The advantages of the model are noted. They are expressed in the fact that at predicting the vessel movement relative to any point of the trajectory in the state space of the system, it is necessary and sufficient to have the values of the phase coordinates only for this point as the initial conditions for integrating the differential equations of the model and not refer to the movement “in the past”. The model provides an opportunity to analyze the behavior of the vessel under the influence of internal and external uncertainties when performing joint control. The model allows you to perform optimization by solving a finite-dimensional mathematical programming problem.

About the Author

V. O. Tyrva
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


References

1. Ющенко А. С. Человек и робот - совместимость и взаимодействие / А. С. Ющенко // Робототехника и техническая кибернетика. - 2014. - № 1 (2). - С. 4-9.

2. Вагущенко Л. Л. Системы автоматического управления движением судна / Л. Л. Вагущенко, Н. Н. Цымбал. - О.: Феникс; - М.: ТрансЛит, 2007. - 376 с.

3. Шерстюк В. Г. Гибридная интеллектуальная СППР для управления судном / В. Г. Шерстюк, А. П. Бень // Искусственный интеллект. - 2008. - № 3. - С. 490-499.

4. Соляков О. В. Оптимизация режимов управления движением речных судов / О. В. Соляков, А. А. Потемкин, Н. В. Першин // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 6. - С. 1186-1196. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-6-1186-1196.

5. Тырва В. О. О реализации совмещаемых управляющих воздействий на объект в системах «человек-машина» / В. О. Тырва, А. В. Саушев // Мехатроника, автоматизация, управление. -2020. - Т. 21. - № 5. - С. 274-281. DOI: 10.17587/mau.21.274-281.

6. Tyrva V. O. Anthropomorphic Control over Electromechanical System Motion: Simulation and Implementation / V. O. Tyrva, A. V. Saushev, O. V. Shergina //2020 International Russian Automation Conference (RusAutoCon). - IEEE, 2020. -Pp. 374-379. DOI: 10.1109/RusAutoCon49822.2020.9208070.

7. Тырва В. О. Моделирование действий и ответных реакций эргатической системы с электромеханическим объектом управления / В. О. Тырва // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2020. - Т. 12. - № 1. - С. 189-201. DOI: 10.21821/2309-5180-2020-12-1-189-201.

8. Тырва В. О. Трансформированные уравнения динамики судна / В. О. Тырва, Э. Б. Якимов // Материалы международной НПК «Водные пути России: строительство, эксплуатация, управление». - СПб.: ФГОУ ВПО СПГУВК,2009. - С. 301-305.

9. Тырва В. О. Совместное управление объектом в эргатической системе: модели и реализации / В. О. Тырва // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 2. - С. 430-443. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-2-430-443.

10. Искандеров Ю. М. Мультиагентная модель интегрированной системы управления судном / Ю. М. Искандеров, В. Д. Гаскаров, В. И. Дорошенко // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2019. - Т. 11. - № 5. - С. 831-841. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-5-831-841.

11. Cooper A. About Face 3. The Essentials of Interaction Design / A. Cooper, R. Reimann, D. Cronin. - 3rd edition. - Wiiey, 2007. - 648 p.

12. Raskin J. The humane interface: new directions in the design of computer systems / J. Raskin. - Addison-Wesley Professional, 2000. - 233 p.

13. Петров Б. Н. Проблемы гибкости и надежности управления в теории бортовых терминальных систем / Б. Н. Петров [и др.] // Автоматика и телемеханика. - 1981. - № 2. - С. 15-24.


Review

For citations:


Tyrva V.O. MODELING AN ERGATIC SYSTEM FOR JOINT CONTROL OF SHIP MOTION. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2021;13(2):266-277. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-2-266-277

Views: 204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)