Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

PROCEDURE FOR SYNTHESIZING SOURCES OF SAFETY INFORMATION IN THE COASTAL AREAS OF THE NORTHERN SEA ROUTE EASTERN PART

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-2-176-183

Abstract

The justification for the need to introduce the NAVTEX system, providing vessels with the navigation safety information, relating directly to the navigation area of the vessel, into the areas of the Northern Sea Route that are poorly equipped in terms of navigation, is given. It will improve the safety and efficiency of shipping in the coastal areas of the Arctic Ocean. The task of synthesizing sources of safety information (Navtex system) for the under-equipped areas of the Arctic Ocean adjacent to the Northern Sea Route is considered. The cumulative imbalance of counter information flows from the NAVTEX stations can be the main reason for the information oversupply of the navigational data needed to make decisions on maritime safety and it is selected as a criterion for assessing the synthesis quality. It is proposed to solve this problem on the basis of an optimization-simulation approach to the synthesis of the large-scale systems, in which at formalization of this task is recommended to use the limitations of two types: the analytical limitations, presented in the form of requirements for the parameters of the synthesized NAVTEX system and the algorithmic limitations, reflecting the requirements for the functional parameters of the NAVTEX system (usually, the complexity of these parameters does not allow to express them analytically). A graphic version of the procedure for the synthesis of the system of navigational information sources, which includes solving two specific problems, is presented. Firstly, it is the problem of finding the splitting of many stations into specific service areas, minimizing the target function at the specified restrictions, and secondly, it is the problem of assessing the total information activity for receiving, processing and broadcasting safety information in the zone of a particular station when transmitting signals from a nearby station.

About the Authors

V. I. Menshikov
Murmansk State Technical University
Russian Federation


S. Yu. Razvozov
Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping
Russian Federation


A. N. Anisimov
FSUE “Hydrographic Enterprise”
Russian Federation


References

1. Лысенко Ю. Н. Метод обеспечения безопасности плавания судов на основе оценки функционального состояния судоводителя / Ю. Н. Лысенко, А. И. Соколов, И. А. Соколова // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2019. - Т. 11. - № 6. - С. 1003-1010. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-6-1003-1010.

2. Афонин А. Б. Концепция развития судоходных трасс акватории Северного морского пути / А. Б. Афонин, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2017. - Т. 9. - № 1. - C. 81-87. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-1-81-87.

3. Лобанов В. А. Ледовые качества и ледовая аварийность флота внутреннего и смешанного плавания / В. А. Лобанов // Науковедение: интернет-журнал. - 2013. - № 4 (17). - С. 69.

4. Апполонов Е. М. Безопасность эксплуатации крупнотоннажных судов в арктической транспортной системе / Е. М. Апполонов, К. Е. Сазонов, О. Я. Тимофеев // Труды НГТУ им. Р. Е. Алексеева. - 2010. - № 1 (80). - С. 149-153.

5. Андреева Е. В. Учет влияния гидрографической изученности на безопасность плавания крупнотоннажных судов в акватории Северного морского пути / Е. В. Андреева, К. Я. Исаулова, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2019. - Т. 11. - № 5. - С. 856-866. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-5-856-866.

6. Андреева Е. В. Обоснование выбора количественных показателей зон маневрирования в акватории Северного морского пути / Е. В. Андреева, А. Б. Афонин, А. Л. Тезиков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 5. - С. 951-959. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-5-951-959.

7. Ольховик Е. О. Исследование плотности транспортных потоков 2018 года в акватории Северного морского пути / Е. О. Ольховик // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 5. - С. 975-982. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-5-975-982.

8. Афонин А. Б. Комплексная оценка безопасности плавания в акватории Северного морского пути / А. Б. Афонин // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2018. - Т. 10. - № 6. - С. 1132-1142. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-6-1132-1142.

9. Ершов А. А. Теоретические основы и методы решения приоритетных проблем безопасности мореплавания: автореф. дис… д-ра техн. наук / А. А. Ершов. - СПб., 2000. - 44 с.

10. Хенли Э. Дж. Надежность технических систем и оценка риска / Э. Дж. Хенли, Х. Кумамото. - М.: Машиностроение, 1984. - 528 с.


Review

For citations:


Menshikov V.I., Razvozov S.Yu., Anisimov A.N. PROCEDURE FOR SYNTHESIZING SOURCES OF SAFETY INFORMATION IN THE COASTAL AREAS OF THE NORTHERN SEA ROUTE EASTERN PART. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2021;13(2):176-183. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-2-176-183

Views: 158


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)