Preview

Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova

Advanced search

EVALUATING THE INFLUENCE OF THE STANDARD AND ACTUAL CENTERS OF GRAVITY OF THE TYPICALLY LOADED CONTAINER ON THE METACENTRIC HEIGHT OF A CONTAINER SHIP

https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-1-17-28

Abstract

Ensuring the proper stability of the vessel is the core of its safe operation. Metacentric height is one of the most important and most indicative criteria of stability. Accepted standard values of the container center of gravity are currently used for calculation of the metacentric height of a container ship. This is due to the fact that manual calculation algorithms and stability calculation programs are based on the use of the final value of the center of gravity of the container stack in each bay, but do not take into account the actual height of center of gravity of each individual container. The aim of the study is to compare the influence of the standard and actual center of gravity of the container on the metacentric height of the container ship. For this purpose, the recommended schemes for general cargo stowage in containers, given in the “Rules for the transport of goods in containers by sea”, are analyzed in the paper. The heights of the actual centers of gravity of containers for each case of cargo stowage are calculated. Experimental loading of a large-capacity container ship is carried out using standard and actual values of the containers centers of gravity heights. As a result, it is found that in the vast majority of cases, the containers center of gravity is below the accepted standard position. It is concluded that the actual center of gravity of the container has a significant influence on the metacentric height of the container ship, so that its actual value becomes greater than the standard calculated value. The expediency of specifying the heights of the actual center of gravity of the container in cargo documents for further consideration when drawing up a cargo plan and calculating stability is justified. Recommendations for updating some regulatory documents governing and concerning position of the container center of gravity are proposed.

About the Author

R. S. Tsarik
Maritime State University named after admiral G. I. Nevelskoi
Russian Federation


References

1. Царик Р. С. К вопросу недостоверного декларирования веса контейнеров в морских контейнерных перевозках / Р. С. Царик // Сборник докладов 62-й Международной молодежной научно-практической конференции «Молодежь. Наука. Инновации». - Владивосток: МГУ им. адм. Г. И. Невельского, 2015. - С. 54-58.

2. Антоненко С. В. Практическая оценка остойчивости в открытом море по капитанской формуле / С. В. Антоненко // Мореходство и морские науки-2009: избранные доклады Второй Сахалинской региональной морской научно-технической конференции. - Южно-Сахалинск: СахГУ, 2010. - С. 21-28.

3. Куркова О. П. Автоматизированная система мониторинга фактической остойчивости судна в условиях рейса / О. П. Куркова // E-Scio. - 2020. - № 8 (47). - С. 240-254.

4. Якута И. В. К вопросу определения погрешностей, возникающих при расчетах остойчивости судна в судовых компьютерных программах / И. В. Якута, Б. С. Гуральник // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: морская техника и технология. - 2019. - № 3. - С. 7-15. DOI: 10.24143/2073-1574-2019-3-7-15.

5. Ермаков С. В. Методика оценки координат центра тяжести «мертвого запаса» (константы) / С. В. Ермаков // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2020. - Т. 12. - № 3. - С. 492-503. DOI: 10.21821/2309-5180-2020-12-3-492-503.

6. Chhoeung S. Approach to estimate the ship center of gravity based on accelerations and angular velocities without ship parameters / S. Chhoeung, A. Hahn // Journal of Physics: Conference Series. - IOP Publishing, 2019. - Vol. 1357. - Is. 1. - Pp. 012028. DOI:10.1088/1742-6596/1357/1/012028.

7. Царик Р. С. Оценка влияния положения центра тяжести контейнера на метацентрическую высоту контейнеровоза / Р. С. Царик, Д. А. Акмайкин // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2016. - № 6 (40). - С. 58-70. DOI: 10.21821/2309-5180-2016-8-6-58-70.

8. Ершов А. А. Практический способ определения параметрического резонанса по бортовой качке судна / А. А. Ершов, А. В. Теренчук // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. - 2015. - № 5 (33). - С. 18-25. DOI: 10.21821/2309-5180-2015-7-5-18-25.

9. Осокин М. В. Оценка риска потери остойчивости и возникновения параметрического резонанса качки / М. В. Осокин // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. - 2019. - № 59. - С. 168-176.

10. Kawashima S. Center of gravity detection for railway cars / S. Kawashima, Y. Watanabe // Open Journal of Mechanical Engineering. - 2016. - Vol. 1. - Is. 1. - Pp. 8-11.

11. Watanabe Y. Three-dimensional Center of Gravity Detections for Preventing Rollover Accidents of Trailer Trucks Hauling Containers / Y. Watanabe // Open Journal of Mechanical Engineering. - 2017. - Vol. 2. - Is. 1. - Pp. 11-14.

12. Царик Р. С. Система оперативного контроля грузовых операций контейнеровоза (СОКГОК) / Р. С. Царик, Д. А. Акмайкин // Эксплуатация морского транспорта. - 2015. - № 2 (75). - С. 16-23.


Review

For citations:


Tsarik R.S. EVALUATING THE INFLUENCE OF THE STANDARD AND ACTUAL CENTERS OF GRAVITY OF THE TYPICALLY LOADED CONTAINER ON THE METACENTRIC HEIGHT OF A CONTAINER SHIP. Vestnik Gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova. 2021;13(1):17-28. (In Russ.) https://doi.org/10.21821/2309-5180-2021-13-1-17-28

Views: 162


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-5180 (Print)
ISSN 2500-0551 (Online)